Тема.
М. Вінграновський « Сіроманець».
Захоплююча і драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини
й природи.
Мета: визначити
ідейно-тематичну спрямованість, жанр, особливості твору «Сіроманець»; розвивати
пам'ять, культуру зв'язного мовлення, вміння переказувати епізоди твору і
пояснювати найбільш вражаючий фрагмент, робити висновки; дати учням можливість
висловити власне ставлення щодо розмірковування про великий світ природи і
людини в ньому, про добро і зло, любов і милосердя; виховувати почуття любові
до природи, риси гуманності, доброти.
Обладнання:
портрет М. Вінграновського, бібліотечка-виставка письменника, ілюстрації до твору,
презентація, тестові завдання.
Тип уроку:
урок формування та вдосконалення вмінь та навичок
слайд №1
Епіграф
уроку:
« Природа –
вічний зразок мистецтва,
а найвизначніший
та найблагородніший
предмет у
природі – людина»
( В. Бєлінський)
Перебіг уроку
І. Організація класу
1.
Привітання.
2.
Аутотренінг:
Сядьте
зручно, заплющте очі і повторюйте за мною:
Я
– спокійний…
Я
– розумний…
Я
впевнений у собі…
Я
маю чуйне серце…
Я
віддаю його добрим справам…
*Візьміться
за руки. Відчуйте тепло долонь один одного. Подумки подаруйте один одному
добро, щирість.
*Розплющте
очі. Подаруйте один одному посмішку.
*Посміхніться
до мене і починаємо урок.
3.
Створення емоційно-позитивного фону.
-
У мене в руках кошик. Прочитаємо: « МІЙ УРОК».
-
Що б ви запропонували покласти до нього із того, що нам згодиться на уроці?
-
А я вам пропоную ось що:спостережливість, старанність, наполегливість…
-
Дійсно, все це потрібно на уроці. Отже, розгортаємо робочі зошити і записуємо дату,
класна робота.
ІІ. Актуалізація опорних знань
*Літературний
конкурс допитливих « А що ми знаємо про М. Вінграновського?» слайд № 2
1.
Де народився майбутній письменник? ( м. Первомайське на Миколаївщині)
2.
Найсуттєвіші риси, притаманні Миколі Степановичу ще з дитинства. (
Допитливість, дотепність)
3.
До чого виявляв хист Микола?( Відчувати неповторну красу природи;людську
доброту; помічати те, що інші не завжди помічають)
4.
Ким мріяв стати юнак, закінчивши школу?( Артистом).
5.
Вищий навчальний заклад, який закінчив Вінграновський. ( Київський театральний
інститут)
6.
Хто з письменників допомагав Михайлу-студенту не тільки порадами, а й
матеріально? ( О. Довженко).
7.
Де працював Микола Степанович, отримавши вищу освіту? ( На Київській кіностудії
ім.. О Довженка)
8.
Спеціальність М. Вінграновського. ( Актор, режисер, сценарист)
9.
Коли митець захопився літературною творчістю? ( Навчаючись в інституті)
10.
Назва першої збірки письменника. ( «Атомні прелюдії»)
11.
Журнал, у якому вперше з'явилися оповідання М. Вінграновського.
(
Ранок)
12.
Яку високу винагороду отримав М. Вінграновський за свої повісті й оповідання?(
Удостоєний Шевченківської премії)
*Рефлексія
*За
допомогою перших літер відповідей визначити прізвище автора цього
висловлювання: « М. Вінграновський – чарівник слова» (ДЗЮБА) слайд № 4
1)
форма мовлення, що являє собою розмову між двома особами, героями художнього
твору. ( Діалог)
2)
назва художнього твору чи окремих його частин ( Заголовок)
3)
синонім до слова « молодий». ( Юний)
4)
життєпис письменника ( біографія)
5)
короткий вірш, у якому початкові літери кожного рядка, прочитувані згори вниз,
утворюють слова або фразу. ( Акровірш
ІІІ.
Мотивація навчальної діяльності.
1.Слово вчителя
Справжньою теплотою наповнені твори
Миколи Вінграновського, в яких він розповідає про дружбу дітей із звірами чи
птахами. Такою є повість «Сіроманець», яку ви на сьогодні прочитали.
- Чи сподобався
вам твір? Чим саме? Чи все зрозуміли?
- Які асоціації
у вас виникли зі словом сіроманець?(вовк)
- Технологія «
Асоціативний кущ» слайд № 4
1.
Завдання
випереджувального характеру( повідомлення дітей
про вовка ) слайд № 5
Вовк, вовк
звичайний (Canis lupus L.) — хижий ссавець з роду пес (Canis) родини псових
(Canidae), що добуває їжу самостійно активним пошуком та переслідуванням жертв.
Повсюди основу харчування вовків складають копитні тварини: в тундрі — дикі та
свійські північні олені; в лісовій зоні — лосі, сарни, дикі свині, свійські
вівці, корови, коні; в степу та пустелі — антилопи різних видів та вівці; в
горах — дикі та свійські кози. Також відомий як сірий вовк, сірко, або дикий
собака або дикий пес.
Зовнішній вигляд
вовка свідчить про його міць та пристосування до тривалого бігу при
переслідуванні своїх жертв. Дорослий вовк зазвичай крупніший за вівчарку:
довжина тіла в середньому 105—160 см, хвоста — 35—50 см. Висота в плечах 80—85
см (до 1 метра). Маса звичайно 32—50 кг. В літературі згадуються вовки вагою,
начебто, до 90 кг; але серед багатьох сотень точно зважених вовків з Євразії та
Північої Америки маса жодного не перевищувала 79 кг, а таких нараховувалось 3
чи 4 особини.
Забарвлення та
розміри вовків піддаються сильній індивідуальній та географічній мінливості.
Тільки на території Євразії нараховується 10—15 підвидів, і десь стільки ж в
Північній Америці. Найкрупніші вовки трапляються в крайній півночі ареалу, в
лісотундровій та тундровій зонах, найменші — на півдні. Перші забарвлені в дуже
світлі тони, а взимку практично зовсім біліють. В лісовій зоні мешкають вовки
найбільш інтенсивно забарвлених підвидів, тоді як на півдні, в пустелях, їх
змінюють тварини тьмяно-жовтого кольору.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
1.
Визначення
особистісно важливих цілей діяльності
Перед тим, як ми
розпочнемо нашу роботу, цікаво знати, якими є ваші очікування від
сьогоднішнього уроку. Як ви думаєте, що ми сьогодні будемо робити на уроці?
Я ж очікую, щоб
мої учні показали вміння: слайд № 6
-
працювати
з текстом;
-
висловлювати
свою думку й обґрунтовувати її;
-
визначати
тему й основну думку;
-
доводити
актуальність прочитаного твору.
-
Зверніть
увагу на епіграф твору, як ви його розумієте?Чи пов’язаний він зі змістом
твору?
Сьогодні
кожен має показати своє розуміння
прочитаного твору і в кінці уроку дати відповідь на проблемне запитання:
Вовк
– ворог чи друг людини?
V. Опрацювання
навчального матеріалу
1. Робота над ідейно-художнім аналізом твору
Виразне і
вдумливе читання повісті « Сіроманець»,
пояснення найбільш вражаючих фрагментів.
Тема: розповідь
про хлопчика і вовка як приклад гармонії людини і природи.
Ідея:
возвеличення доброти, милосердя,чуйності, любові до природи( хлопчик) і
засудження жорстокості, підступності, користолюбства( Чепіжний).
Жанр: повість
Теорія літератури (слайд № 7)
Повість —
епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним
сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає
проміжне місце між романом та оповіданням.
Проблематика
твору:
-
людина
і природа
-
добро
і зло
-
життя
і смерть
2.
Обговорення змісту прочитаного твору
Співставте власний опис вовка і той, що викладений у
творі.
Вибіркове
читання тексту( початок твору)
Бесіда за
питаннями:
- Де розгортаються
події?
- Про кого
цей твір і хто є головним героєм
повісті? Підтвердіть цитатами з тексту.
- Назвіть
дієслова, які зустрілись в І та ІІ абзаці( хмукнув, сказав, підняв,
вмився,заспівав). Про що нам говорять ці
слова? ( порівнюється вовк з людиною).
- Що далі з
твору ми дізнаємось про Сіроманця?
Метод «
Гронування» слайд № 8
-
Кого
вовк вперше зустрічає на своєму шляху? ( Чепіжного). Доведіть рядками з тексту.
-
Що
це за людина? Хто він такий? Зачитайте уривки, які характеризують Чепіжного.
-
Чому
він хотів знищити вовка?
-
Чому
Сіроманець не загриз його, а загнав у болото?
-
Чи
змирився Василь з тим , що не вбив вовка?
-
Хто
допомагав йому зловити вовка? Чи всі ставили за мету вбити Сіроманця?
-
Чому
Чепіжному не вдалося виконати свій задум?
-
Метод
« Гронування» слайд № 9
-
Де зустрічається Сіроманець з Сашком?Який перед
вами постає цей хлопчик?
( зачитайте з тексту)
-
Чому
вовк лизнув Сашка і ліг біля його ніг?
-
Як
хлопчик намагався допомогти вовкові?( учні
переказують епізоди твору)
-
Чому
виявилися різні погляди двох людей до
Сіроманця?
Метод « Гронування» слайд № 10
Отже, ми дійшли
до проблемного питання нашого уроку
-
Вовк – ворог чи
друг людини? ( учні висловлюють думки).
VІ. Підсумок уроку
Наш
урок підходить до кінця
-
Чи
досягли ми поставленої мети?
-
Чого
навчив нас цей твір?
VІІ. Оцінювання
учнів
VІІІ. Домашнє
завдання слайд № 11
Виписати
з тексту цитати до характеристика Сашка, Андрійка, підготувати малюнки до
змісту оповідання.
Заключне слово
вчителя слайд № 12
Я
хочу завершити урок такими словами.
Не
залежить доброта від росту
Не
залежить доброта від віку,
Доброта
з роками не старіє,
Доброта,
як сонце, гріє!
Нехай
добрими і милосердними будуть наші серця!Ніколи не забувайте творити добро!
Немає коментарів:
Дописати коментар