Українська мова

Тема. Тверді та м’які приголосні. Позначення м’якості приголосних на письмі.

 Мета навчальна: вчити учнів розрізняти і правильно вимовляти тверді та м’які приголосні, удосконалювати уміння та навички учнів, пов’язані з розрізненням твердих і м’яких приголосних; розвиваюча: розвивати пам’ять, логічне мислення, увагу, творчі здібності; виховна: виховувати в учнів бережливе ставлення до природи, повагу до національних символів, пізнавальний інтерес до мови.
 Обладнання: підручник, епіграф на дошці, картка-пам’ятка « Приголосні тверді і м’які», кольорові смужки, магнітола, комп’ютер
Тип уроку: урок формування і вдосконалення умінь і навичок
 Епіграф 
Звуки і букви навчись розрізняти – 
Глибоко будеш фонетику знати. 
І. Павліха
 Хід уроку 

І. Організаційний момент

 Емоційна підготовка учнів до роботи на уроці. Звучить класична музика Вівальді « Пори року». 
Ви прослухали відомий твір Вівальді, а тепер подивіться перед вами розкладені кольорові смужки. Візьміть в руки, будь ласка, той колір, який вам сьогодні найбільше до вподоби, з яким хочеться подружитись, побути довше. Ви підсвідомо вибрали собі «в друзі» ті кольори, що відповідають вашому настрою:
 Червоний -- піднесеність
Оранжевий -- радість
 Жовтий --приємність
 Зелений -- спокій
Синій --сум
 Фіолетовий --тривожність
Чорний --незадоволення
Білий -- складно визначитись
 Сподіваюсь, що наш урок не зіпсує настрій тим, в кого він гарний, і значно покращить тим, хто вибрав темні кольори, адже сьогодні ми будемо далі вивчати звуки мови, а вони так багато значать у нашому житті, тому що наша мова – це потік звуків. А зараз проведемо гру.



 ІІ. Актуалізація опорних знань учнів ( На моніторі комп’ютера зображені питання до гри)
1. Гра « Знайди і виправ помилку»
1. Фонетика – це розділ мовознавства, що вивчає знаки письма.
2. В українській мові 6 голосних звуків і 37 приголосних.
3. Голосні звуки утворюються за допомогою шуму.
4. Звуки мови – це те, що ми бачимо й пишемо.
5. У слові Батьківщина 11 букв і 11 звуків
2. Метод «Чиста дошка».
На дошці записані питання. Учитель по одному витирає те запитання, на яке учні дали відповідь. Робота буде успішною, якщо дошка в кінці стане чистою.
1. Скільки в українській мові голосних звуків? Назвіть їх.
2. Скільки в українській мові приголосних звуків?
3. Чи є відповідність між звуками і буквами?
 4. За допомогою чого утворюються голосні звуки?приголосні звуки?
 5. Які мовні органи людини беруть участь у творенні звуків?
 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
 1. Творче спостереження над мовним матеріалом з елементами аналізу Зверніть увагу на пари слів, які зображені на моніторі. Чим вони подібні, а чим -- відрізняються? Запишіть слова у два стовпчики. Обґрунтуйте свій вибір.
 Рад – ряд, сад – сядь, рис – рись, лан – лань, вив – вів, лук – люк, перелаз – перелазь.
 У результаті бесіди з’являться записані ідеї, на основі яких виділяються тверді і м’які звуки. 
ІV. Оголошення теми і мети уроку
V. Сприймання та осмислення матеріалу
1. Лінгвістична казка
-- Зустрілися якось Тверді і М’які Приголосні. 
Група Твердих приголосних почала хизуватися перед М’якими.
 -- Ми завжди зберігаємо свою форму, -- гордо заявив [г]
 -- У нас надзвичайно стійкі переконання, -- з металом у голосі промовив[ґ ]
-- Ми ніколи не піддаємося ніяким впливам, -- прохрипів [х].
- І завжди в усьому впевнені, -- додав [к].
Губні [б ], [п ], [в ], [м ], [ф ] усі разом гордо закопилили губи і запишалися у своїй твердості і непохитності. Навіть Шиплячі [ ж], [ч ], [ш ], [дж ] і ті щось шепотіли про свою цілеспрямованість і твердість.
 --Я теж з вами, панове, -- гаркнув[р ], правда, тільки в кінці складу. 
А м’які скромно мовчали. Адже вони мали надто м’який характер, щоб дорікати хвалькам за їхню твердоголовість і твердолюбість. І тільки найм’якший [й ], у якого ніколи не було твердої пари, як у інших М’яких Приголосних, тихенько промовив, звертаючись до Твердих:
 -- А може, ви хоч іноді пом’якшуєтесь?
 -- Іноді ми можемо трохи поступитися з поваги до сусіда [і] та ще деяких сусідів і пом’якшитись, але щоб стати М’якими (!!!) – ні, цього ніколи не буде! – дружно ствердили Тверді Приголосні.
Питання:
 -- Через що виникла суперечка у Твердих і М’яких Приголосних
 -- Які групи Твердих Приголосних беруть участь у розмові?
-- Який М’який Приголосний ніколи не мав твердої пари?
 -- Перед яким звуком Тверді Приголосні все ж таки пом’якшуються?
              32 Тверді, що [в ] , [м ] , [п ],  [б ],  [ф ], [г ] , [ґ ], [х ],  [к ], [ж ],  [ч ], [ш ],  [дж ]  
З не мають парних
В м’яких
У
К
И ( 13 звуків)
Тверді 9пар
+1 [д]    [т]    [з]    [с]    [ц]     [л]      [н]   [дз]     [р]    [-] 
М’які [д´]  [т´]  [з´]  [с´ ]  [ц´ ]  [л´ ]  [н´ ]  [дз´ ]  [р´ ]  [й ]


2. Робота з карткою-пам’яткою « Приголосні тверді і м’які ». 

Бесіда 
 Яка кількість твердих приголосних не має парних м’яких ? Наведіть приклади цих звуків. У якому випадку вони пом’якшуються?
  Які тверді приголосні мають парні м’які? Яку кількість пар вони складають?
  Як позначається м’якість приголосного на письмі? 
3. Робота з текстом 
 Яка рослина зображена на екрані? Що ви знаєте про її цілющі властивості?  
Прослухайте текст. Визначте тему й основну думку. Доберіть заголовок. 
*** Стоїть при дорозі калина. Хто йде, той милується нею. Гарна вона кожної пори року. Навесні вбирається калина у смарагдове листя з білим мереживом квіток. Духмяні запашні квіти милують око. Згодом на місці суцвіть з’являться важкі кетяги, зарум’яняться. А прийде осінь – не мине й калини, прибереже для неї найчарівніші барви. Навіть зима не насмілиться зірвати це чудове намисто. Обережно притрусить його сніжком, і стане воно цілющим. Так стоїть калина, гостинно пригощає ягідками пташок і перехожих.
 Запитання до тексту 1. Чому народ з пошаною ставиться до цієї рослини? Яке прислів’я говорить про це?
 2. Які ще прислів’я і загадки ви приготували? 
3. Прослухайте вірш про калину. 
4. Учні читають сенкани, складені вдома до слова « Калина».
 Пам’ятка. Складання сенкана

 Завдання до тексту: 1. Випишіть з тексту 10 слів з м’якими та 10 слів з твердими приголосними
 2. Назвати слова, в яких останній звук позначається двома буквами .(стоїть, милують, суцвіть, осінь, притрусить) і записати ці слова у фонетичній транскрипції.
 3. Гра «Оплески». Учениця проводить гру. 
Називає слова з м’якими та пом’якшеними звуками по черзі, які виписала з тексту, а діти повинні плеснути в долоні, почувши у слові м’який звук і підняти руку, почувши пом’якшений звук.
 4. Зробити звуковий запис виділених слів. 
VІ. Підсумок уроку.
 1.Технологія « Мікрофон»
 Сьогодні на уроці я дізнався… 
Я зрозумів…
 Я вивчив… 
Мене здивувало… 
Я збагатився інформацією про…
 Мене зацікавило повідомлення про… 
Я ніколи не чув про… 
2. Оцінювання учнів.
 VІІ. Домашнє завдання
 Середній та достатній рівень - §15 Вправа 182 з підручника Високий рівень - Написати творчу роботу « Без верби і калини -- нема України».






 Тема. Узагальнення та систематизація вивченого з теми « Числівник». 

Мета: повторити, узагальнити і систематизувати вивчене про числівник, розвивати вміння виконувати морфологічний розбір числівників, визначати синтаксичну роль; удосконалювати вміння доречно та різноманітно вживати числівники в усному й писемному мовлення шестикласників, дбати про підвищення мовної культури учнів; виховувати любов до народної творчості та інтерес учнів до уроків рідної мови.
 Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого
Форма проведення уроку: урок-подорож
 Обладнання: підручник, карта, картки із завданнями, запис мелодії, таблиця. 

 Хід уроку

 І. Мотивація навчальної діяльності.

 ІІ. Оголошення теми й мети уроку.

  Сьогодні ми з вами здійснимо подорож. Ви любите подорожувати? Ми знову побуваємо в Королівстві граматики, але відвідаємо нове графство Числівника. Щоб відбулася наша подорож, нам треба повторити, узагальнити і систематизувати все, що ми вивчили про числівник і показати, як ми вміємо практично застосовувати здобуті знання,адже числовими поняттями ми оперуємо щодня.
 Запишемо число і тему уроку.
 Запишемо число і тему уроку. Заходить Листоноша. – Чекайте, чекайте! Вам надіслали листа з королівства Граматики. Слухайте. « Шановні діти! Ми, графиня Числівниковія і граф Числівниковіус, запрошуємо вас відвідати наші землі, побувати в різних містах, стати почесними громадянами графства Числівника. Сьогодні ви побуваєте в містечку Всезнайко та за його межами. Щоб стати мешканцями цього міста, вам потрібно буде подолати чимало перешкод, показати всі свої знання, щоб на наступних уроках побувати в інших містах графства. Ми бажаємо вам успіхів і залишаємо карту подорожі».  –Дуже добре, що нам надіслали карту подорожі. Адже ми не раз відвідували цю країну. Всі готові. Тоді завітаємо до містечка Всезнайко. ІІІ. Узагальнення та систематизація вивченого.
А що означають ці позначки? ( Вони вказують, що ми будемо виконувати різні за складністю завдання). Правильно, складні завдання позначені червоним кольором, менш складні – синім, а трішки легші – зеленим. Як у містечку Всезнайко живуть різні мешканці, так і в нашому класі навчаються різні учні. Щоб потрапити нам до міста Всезнайко, ми повинні показати свої знання.
 На вас чекає бліц-опитування. (метод Мікрофон», прийом « Продовжіть речення»).
1. Числівник – частина мови, яка означає… 2. Числівники відповідають на питання… 3. За значенням і морфологічними ознаками числівники діляться… 4. Кількісні означають… 5. Порядкові означають… 6. Кількісні числівники змінюються за… 7. Порядкові числівники змінюються за … 8. За будовою числівники поділяються на… 9. До простих належать числівники, які… 10. До складних належать числівники, які.. 11. До складених належать числівники, які… 12. Кількісні числівники поділяються на… 13. Порядкові числівники, що закінчуються на -сотий,- тисячний, - мільйонний пишуться… 14. Збірні числівники обидва, обидві, обоє відмінюються, як… 15. Дробові числівники відмінюються так… 16. Числівники 40, 90, 100 в усіх відмінках, крім… 17. У складних числівниках на позначення десятків відмінюється… 18. У складних числівниках на позначення сотень відмінюється … 19. Після числівників два, три, чотири іменник завжди стоїть … 20. Після числівників п’ять і більше іменник стоїть… Ми вийшли з містечка Всезнайко й мандруємо далі. Наш шлях лежить через галявину Кмітливих шестикласників.

 Відкриваємо наступне завдання.
 І. Високий рівень – знайти зайве слово ( за належністю до слів іншої частини мови). Вмотивувати. 

Утричі, утроє, втрьох, троє, натроє
 Сто, десятеро, півтора, десять, одиниця.
Вдруге, вдвоє, надвоє, двійко, вдвох.
Сімка, семеро, сімдесят, сімсот, сімнадцять.
Кількадесят, декілька, восьмеро, вісімка, четверо.
 П’ятеро, одна п’ята, п’ятдесят, п’ятірка, п’ятсот.
 1. Достатній рівень -- знайдіть зайвий числівник.
Десять, два, сорок, дванадцять, шестеро, сім.
Кілька, багато, три, декілька, кількадесят, небагато.
Семеро, чотири, двоє, шестеро, десятеро, обидва.
Шість десятих, нуль цілих і п’ять десятих, вісім цілих чотирнадцять сотих, троє.
 2. Середній – виписати з речень числівники.
 Аж на третій яр чути ваш базар. Намолов сім мішків гречаної вовни. Семеро одного не ждуть. У кожного в домі така дивина: братів аж чотири, а шапка – одна. На дошці записане речення . Семеро одного не ждуть.
Визначити синтаксичну роль числівників і зробити морфологічний розбір.

 ІV. Перевірка виконаного завдання. 

 – Мандруємо далі. Попереду в нас гори. Щоб їх подолати, час відпочити. Музична пауза. – Вмощуйтесь зручненько на своїх місцях, може заплющити очі. Уявіть, що ви посеред казкової гарної лісової галявини. Вас обвіває легенький вітерець, голубить ніжне проміння сонця. Ви вдихаєте пахощі трав, відчуваєте легкість, звільняєтесь від проблем, мозок ваш ясніє, земля віддає вам силу. 

Ще мить – і ви здатні подолати нові вершини. Перед нами дійсно вершина – вершина Пізнань. Щоб її подолати, потрібно:

 І рівень Утворити словосполучення, записавши числівники словами та поставивши іменники в потрібному відмінку. З одним із них складіть речення. 2 ( зошит), 4-еро (друг), 4-еро ( дівчата), 4-еро( ножиці), 4-еро (ягнята), 2/3 ( гектар).
 ІІ рівень Запишіть словами кількісні числівники – цілі числа. Де можливо, утворіть від них збірні числівники. Позначте наголос у словах. 11, 19, 16, 50,60, 71, 137.
ІІІ рівень З вправи 489 випишіть числівники, що позначають цілі числа, дробові й збірні.
Підсумовуємо .
 – Що ж означають цілі числа, дробові, збірні?
 – Від яких числівників можуть утворюватися збірні числівники?
– З якими іменниками вживаються збірні числівники?
– В якому відмінку стоять іменники при дробових числівниках?
– Давайте пригадаємо, як же наголошуються числівники?
Пояснення вчителя. У числівниках відбувається спрощення приголосних лише у вимові, а на письмі не відбувається. Наприклад: одинадцять [ одинацат], шістнадцять [ шіснацат], шістсот [шіс:от], шістдесят [шіздесат]. 

 Щоб спуститися з вершини Пізнань, необхідно ще дещо пригадати про числівник і виконати такі завдання.
 І рівень Знайдіть помилку і випишіть слова іншої частини мови. Поясніть. Шестидесяти, двох тисячний, трьох ярусний, шести значний, сорока мільйонний, шіснадцять, шіст десят, трьох сотий, чотиримісячний, дванацятеро, дві сті, сімсот шісдесят.
 ІІ рівень Записати окремо прості , складні та складені числівники. На місці крапок, де потрібно, поставити м’який знак. Тридцят…два, десят…, п’ят…десят сім, сто дев’ят…надцят…, вісім…, тринадцят…, дев’ят…сот, чотир…ма, шіст…ома, міл…ярд.
 ІІІ рівень Запишіть словами дату свого народження, продовживши речення « Я народився…». Висновок: – Які ж орфограми в числівниках ми пригадали? – Як же пишуться порядкові числівники на сотий, мільйонний, мільярдний? – За якими ознаками ви відрізняєте числівники від інших частин мови? 

 Щоб завершити нашу подорож, необхідно перепливти через річку Відмінковію й виконати завдання Нептуна.
І рівень. Розкрийте дужки, вживаючи словосполучення в названих формах. 162 книжки ( Р.в. ), 1905 рік ( Д. в.), 63 перекази ( О. в. ).
Усно провідміняйте числівник 829 і 829( ий ). Порівняйте, чим відрізняються.  
ІІ рівень Запишіть словами і виділіть закінчення числівників. До 183+ 847, до 958+ 236, від 604- 75. Як відмінюються числівники тисяча, мільйон, мільярд? 
ІІІ рівень Провідміняти числівники десять, сто, триста, вісім. 

Підсумок 

Які особливості відмінювання числівників? 

Чому числівники мають паралельне закінчення?

 І на завершення лінгвістична гра. Згадайте і запишіть за 3 хв. якомога більше творів до назв яких входять числівники. А тепер подивіться на годинник і задайте питання: скільки годин? чи котра година? Назвіть мені всі можливі варіанти. 

V. Підсумок уроку

 – Ось і завершилась наша подорож. Ми відвідали лише одне із багатьох міст графства Числівника. Я вважаю, що своїми знаннями ми довели, що можемо називатися мешканцями містечка Всезнайко. Попереду в нас ще багато невідомого й багато не відвіданих міст. –Чи сподобалась вам подорож? Яку частину мови пригадали? Що згадали про числівник?

 VІ. Виставлення оцінок 

 VІІ. Домашнє завдання

  І рівень Скласти зв’язну розповідь про числівник. 

ІІ рівень Підібрати приказки та прислів’я, в яких зустрічаються числівники.
 ІІІ рівень Виконати вправу з підручника 528























 Тема. Узагальнення і систематизація набутих знань про речення із звертаннями, вставними словами, словосполученнями і реченнями. 

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про звертання, вставні слова, словосполучення, речення, удосконалювати вміння знаходити їх у реченні, аналізувати мовний матеріал; розвивати пунктуаційну грамотність, комунікативну компетентність, вміння конструювати речення; виховувати любов та пошану до рідної мови , рідного краю, шанобливе ставлення до народних символів України, дбати про культуру спілкування. 
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань 
Форма проведення: ділова гра 
Обладнання: індивідуальні картки, карти "Банківський рахунок'' (для кожного учня), опорна таблиця, технічні засоби навчання, малюнки з народними символами ( калина, писанки, рушник), український рушник. 
Хід уроку
 І. Мотивація навчальної діяльності
1. Слово вчителя

 Запишіть тему уроку. Мета нашого уроку -- узагальнити та систематизувати знання про звертання, вставні слова, словосполучення, речення, удосконалювати вміння знаходити їх у реченні, аналізувати мовний матеріал; розвивати пунктуаційну грамотність, комунікативну компетентність, вміння конструювати речення. Крім того, ми поглибимо знання про народні символи України 

Сьогодні наш урок трохи незвичайний. Уявіть себе на мить бізнесменами-початківцями, до речі, зараз це модно. Перед вами банківські рахунки. Ви можете поповнити їх під час нашої ділової гри з теми, яку зараз вивчаємо. Для підприємницької діяльності треба мати, звичайно, початковий капітал. 

Який він у вас? Ваш капітал - це знання, які ви набули в процесі вивчення рідної мови з першого класу по сьогоднішній день. А сьогодні і на наступних уроках ми будемо поглиблювати набуті знання.

 Отже, ваш початковий капітал буде збільшуватися. В сучасних економічних умовах, відносинах підприємницька діяльність попри все інше має базуватися на взаєморозумінні партнерів, чесності. Кожен із вас сьогодні, виступаючи у ролі підприємця-початківця, теж повинен свідомо і чесно оцінювати свої знання, свої можливості. За кожне правильно виконане завдання, ви можете отримати відповідну кількість балів, в результаті збільшити початковий капітал. 

Хто може дати повну відповідь на поставлене питання, виставляє 2 бали у банківський рахунок, неповну — І бал, часткову — 0 балів. Але перш ніж збагачуватися, треба звернути увагу на пам'ятку підприємця -початківця (запис на моніторі)
1. Насамперед досконало вивчіть справу.
 2. Виховуйте в собі найкращі людські риси,
3. Учіться грамотно спілкуватись.
 4. Коли станете дорослими, успішними людьми, не забувайте своїх батьків, своє місто, де народилися, школу, в якій вчилися.
 
Лірична хвилинка. Лунає ніжна лірична мелодія, на фоні якої звучить поезія. Учениця читає вірш Д.Білоуса «Слова покличні – прості й величні” 
Інтелектуальна розминка («карусель» запитань і відповідей)  

- Яке враження справила на вас ця поезія? (Ця поезія незвична й оригінальна, відчувається піднесено-емоційний стан душі автора. Поет підкреслює, що краса мовлення, його мелодійне звучання, стилістична виразність досягаються за допомогою звертань ). 

-У чому особливість цього поетичного твору? (Автор наголошує, яку важливу роль відіграють звертання у мовленні, завдяки кличному відмінку, який «немов дитинний, музичний, звичний та ще й гостинний»). 

- Яка роль звертань у розумінні автора? («Звертання щире, душевне, щедре»,–підкреслює поет. А ще найважливіше для душі те, що можна звернутися до найрідніших святинь: «моя Вкраїно», «кохана земле», «сивий Дніпре» саме засобами рідної мови).
 ІІ Актуалізація опорних знань учнів.
 Перший етап ділової гри "Старт”.
1. Дати зв'язну розповідь на тему, який розділ науки про мову ми вивчаємо, що таке звертання. ( Учениця за допомогою опорної таблиці розповідає про звертання) .
 2. Пригадайте відомості про вокативні речення і риторичні звертання.
 -- Яке речення називають вокативним? Вокативне речення складається тільки з одного звертання, і називаючи адресата мови, передає якісь почуття: докір, радість, обурення, незадоволення, заборону, оклик.

 -- Яка характерна особливість цих граматичних конструкцій? Характерними особливостями цих граматичних конструкцій є те, що в них вживаються тільки назви осіб у кличній формі або у формі названого відмінка. Це, переважно, власні імена або іменники, які означають осіб за їх сімейними стосунками (мамо, дядька, донько, брате). 

-- Які звертання називають риторичні? Риторичним називається звертання, яке не має на меті дійсного контакту з особою, предметом або явищем, до якого звертаються, і служить лише для того, щоб привернути до нього увагу читача й висловити ставлення мовця. Наприклад: Україно моя! Чисті хвилі ланів, Променисті міста, голубінь легкокрила! Україно! Сьогодні звірів-ворогів Ти грудьми вогняними зустріла. 

3. Граматичне конструювання ( робота в парах) 

Текст кожного речення записаний на аркушах, розділених навпіл. На зачитану першу частину ( початок) повинен відгукнутися учень, у якого є друга частина ( кінцівка речення). Всі речення про мову, Україну ( із поезій відомих українських поетів), ускладнені звертаннями. 

 Пояснити, яке місце займає звертання у реченні, яке за будовою і як виділяється на письмі.

 Де зелена тополина, роздзвенілися жита... Слався, рідна Україно, наша земле золота( П. Тичина) Обнімає земля небо голубе, о моя Вітчизно, я люблю тебе!( В. Сосюра) О мово рідна! Їй гаряче віддав я серце недарма. Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема. ( В. Сосюра) Мово рідна, слово рідне, хто вас забуває, той у грудях не серденько, але камінь має! ( С. Воробкевич) Як я люблю тебе, мій рідний краю!( І. Франко) До тебе, Україно, наша бездольная мати, струна твоя перша озветься. ( Леся Українка) Ти наше диво калинове, кохана материнська мово! ( Д. Білоус) Яринко! Люба моя, квіточко моя, зоре моя! (виражається любов). ( вокативне речення)

 4. Гра “ Ти — мені, я — тобі”(теоритичний матеріал про вставні слова і словосполучення.) 

Учні поділені на три групи і один одному задають питання: 

 -- Які слова та словосполучення називаються вставними? Вставними називаються слова або словосполучення слів, що виражають мовець виражає ставлення мовця до висловленого ним повідомлення. Вставними можуть бути слова, словосполучення й речення. Вони відрізняються між собою лише обсягом, ступенем поширеності й структурою: І щось в мені таке болить, що це і є, напевно, Україна.

 -- З якою інтонацією вони вимовляються? Вставні слова, сполучення слів та речення вимовляються з особливою інтонацією: швидшим і нижчим тоном, ніж слова того речення, в які вони введені і виділяються паузами. 

 -- Які групи ваставних конструкцій ви знаєте: За значенням вставні конструкції поділяються на такі групи: а) слова й словосполучення, що виражають оцінку повідомлюваного (впевненість або невпевненість): безсумнівно, безперечно, без усякого сумніву, в усякому разі (випадку), напевно, дійсно, думаю, може можливо, мабуть, зрозуміло, здається, очевидно, природно, припустимо, розуміється, само собою зрозуміло, в) вставні слова, що вказують на порядок думок та їх зв'язок, послідовність викладу: по-перше, по-друге, з одного боку, з другого боку, отже, нарешті, словом, одним словом, власне кажучи, можна сказати, передусім, між іншим, наприклад, повторюю, підкреслюю, головним чином, проте, однак, крім того та ін.; г) слова й словосполучення, що вказують на джерело інформації: кажуть, повідомляють, за повідомленням..., за даними..., за визначенням..., з погляду..., по-моєму, по-твоєму, пам'ятаю, на думку..., за словами; д) вставні слова, що вказують на способи оформлення думок або характер висловлювання: взагалі, власне кажучи, одним словом, можна сказати, м 'яко кажучи, так би мовити, що називається, як кажуть, якщо говорити правду та ін., е) вставні слова, звернені до співрозмовника або до читача з метою активізації його уваги до повідомлюваного: розумієте, бачиш, розумієш, уявіть, вірите, послухайте* погодьтеся, пробачте мені, дозвольте. 

 -- Як виділяються вставні слова та словосполучення на письмі? Вставні слова й словосполучення на письмі виділяються комами: Безперечно, осика відіграє вельми важливу роль у народній медицині (Бул.);

 -- Залежно від контексту деякі слова (наприклад, звичайно, здається, нарешті, взагалі, безперечно, видно) можуть вживатися то як вставні, то як невставні. Пор.: Морозний сніг, блискучий та легкий. Здається, падає на серце прямо (Рил.); І мені осіння ніч короткою здається (Укр.).Як їх розрізнити? 

 -- Які слова ніколи не бувають вставними? Не є вставними й, отже, не виділяються комами такі слова: ніби, нібито, мовби, немовби, наче, неначе, все-таки, адже, от, навіть, між іншим, у кінцевому підсумку, буквально, майже, за традицією, при цьому, притому, якраз, як-не-як, тим часом, до того ж та ін. 

-- Як виділяються вставні речення на письмі? Вставні речення різних типів, що приєднуються за допомогою сполучників і сполучних слів, виділяються комами: Подали рушники, я винесла щонайкращий, вишиваний, та й заручили нас. Вставлені конструкції (слова, словосполучення, речення), які передають додаткову інформацію, зауваження, виділяються найчастіше дужками: Україно моя! ( А на серці тривога). Я не можу про тебе забути ніде. Вставлені конструкції, які граматично значно тісніше пов'язані з основним реченням, тобто немає потреби різко відмежовувати їх від основного речення, як правило, виділяються тире: Позбавити людину рідної мови — чи то згідно з її волею, чи всупереч їй — аморально: це те ж саме, що підрізати коріння її духовності  

ІІІ. Закріплення матеріалу 

Учням пропонується текст (розмножений на ксероксі лежить на парті). 

Завдання: ввести в текст вставні слова. 

Рушник на стіні. Це давній наш звичай. Не було, здається, жодної на Україні оселі, котрої не прикрашали б рушники. Хата без рушників, казали в народі, що родина без дітей. Рушник, безперечно, символізував не тільки естетичні смаки, він був своєрідною візиткою, а якщо точніше — обличчям оселі і господині. Кажуть, по тому, скільки і які були рушники, складалася думка про жінку, її дочок. Ніщо, здається, так предметно й наочно не характеризувало жіночу вправність, майстерність, зрештою, охайність і працьовитість. Вишитий рушник, по-перше, створював настрій, формував естетичні смаки, був взірцем людської працьовитості.

 (Перевірка робіт). Пригадайте питання, яке ви ставили один одному про те, що інколи можна сплутати вставні слова із членами речення.

 В нагоді вам стане наступне завдання. 

Завдання: визначте вставні слова і співзвучні з ними (розділові знаки опущено). 

Калина може прикрасити будь-яку садибу. Може то казка знадлива-- тії смарагдові луки, плеск тепловодної річки, злотоіскристі піски

 Складіть два речення зі словом здається, щоб в одному випадку воно було вставним, а в іншому членом речення

 Вчитель. Свідомо і чесно кожному треба оцінити свою відповідь. Той, хто не мав можливості відповісти, міг співставити відповідь учня, якого всі чули, і з тим, що він знає, має зробити висновок: повну він міг дати відповідь, неповну чи часткову. Відповідно проставити бали у першу графу банківського рахунку. Другий етап ділової" гри "Вчимося спілкуватися". 

Вчитель: Займаючись підприємницькою діяльністю, треба добре знати тих людей, з ким постійно співпрацюєте, бо без успішного партнерства, успіх вашої діяльності неможливий. А чи добре ви, учні 8 класу, знаєте тих, хто поруч з вами?

 (Робота в парах. Складання діалогу із використанням звертань та вставних слів про народні символи України ( перевірка домашнього завдання ). 

Слухаємо діалоги, доцільність використання вставних слів, словосполучень, звертань. А зараз виставте бали у банківський рахунок, враховуючи зауваження щодо складеного вами діалогу.

 Третій етап ділової гри "У світі імен".

 Вчитель. Діти, скажіть, будь ласка, яке релігійне свято взимку ви найбільше любите?А чому? Учень. 19 грудня і 22 травня відзначається день пам'яті Миколи Чудотворця. Отже, це Ангел-охоронець Миколи, день народження якого 17 грудня. 

Вчитель. Про суть цього свята вам зараз пригадає Михайло. В своїй розповіді він використає вставні слова, словосполучення, речення.. 

Уважно слухайте, запишіть їх і зошит. 

Михайло. Було це дуже давно, більше півтори тисячі років тому. За переказами, жив у далекій Греції, служив Господу Богу і людям єпископ Миколай. Він допомагав людям усім, котрі вірили в Ісуса Христа, а найперше тим, котрих спіткаю горе. Але любив він, очевидно, дари свої давати так, що його не бачили. В однієї жінки, за легендою, помер чоловік. І було тій удовинці, безперечно, дуже тяжко жити. Мала вона, до речі, на утриманні діточок малих і хворих батьків. Одного разу встає зранку, застеляє ліжко, а під подушкою гаманець лежить, набитий, без сумніву, грішми. Вона дуже здивувалася. Помолилася Господу Богу, подякувала щиро за те добро, а сама здогадалася, що це зробив святий Миколай. І з того часу, гадаю, тій молодиці все дуже добре велося, бо святий Миколай робив добро від щирого серця. Церква ж, майте на увазі, його прославила чудотворцем, бо він дійсно творив чудеса. Помер святий Миколай, як розказує легенда, 19 грудня 345 року? Тому в цей день ми завжди відзначаємо його пам'ять. Взагалі, кожного року відзначають два свята Миколи: 22 травня — перенесення мощей святого Миколая, 19 грудня - день його пам’яті. До речі, у нашому місті у храмі Божої матері 3 11 по 19 квітня знаходились мощі святого покровителя Миколая-чудотворця. Найбільше, здається, люблять і шанують це свято діти. Для них він почесний охоронець і, зрештою, завжди приходить з подарунками. 

 Учень. У своїй розповіді я використав такі вставні конструкції (зачитує). (Учні перевіряють свої записи)

 Вчитель. Враховуючи те, як ви виписали вставні конструкції із розповіді про Миколая Чудотворця, проставте відповідно бали у банківський рахунок. 

Четвертий етап. Музична пауза. Дівчина ( під супровід бандури) виконує пісню” Виклик” (М. Старицького). Учні слухають, визначають звертання, записують у зошити. Після цього проставляють бали.

 ПОЗМАГАЙТЕСЯ! Хто швидше розставить сім ком у поданому реченні? Зеленійте доли і лужечки і орли здіймайтесь ув імлі розливайтесь круті бережечки по вкраїнській молодій землі! (А. Малишко). 

П'ятий етап ділової гри: Ти -- редактор. Вчитель. 

У підприємця, який бажає мати успіх, вся документація повинна вестися зразково, без помилок, неточностей. Отже, ви повинні відредагувати записані на дошці речення. 

Зробити синтаксичний розбір першого речення. 

Без мови рідної юнаку й народу нашого нема. Любий мій друг все по-перше прекрасне у житті. Рідна Україна пісня значить колискова обіймаю як кажуть піснею тебе. Рідний край ти значить земля батьків і прадідів наших. (Учні зачитують відредаговані речення, синтаксичний розбір речення, проставляють бали у банківський рахунок).

Шостий етап — творчий. Вчитель. Четвертий пункт пам'ятки підприємця-початківця говорить, що коли ви станете багатими, маєте залишатися просто людьми, не забувати своїх батьків, своє місто, де народилися, школу, в якій вчилися. Криниця при дорозі край села, І журавель нахилений над нею. Куди б мене дорога не вела, Думки мої із рідною землею. Бо тут мій дім, і тут моя земля. Бо тут священні предківські могили, Душа моя не прожила б і дня Без тих країв, які мене зростили. 

Скласти міні-розповідь (усно) "Якби я став бізнесменом".( 1 учень для зразка)

 ІV. Підсумок уроку Бесіда за питаннями.

 Поміркуймо, чи досягли ми мети уроку?

 Як ви вважаєте, навіщо вивчати й вживати звертанння та вставні конструкції?

 На яку тему був дібраний мовний матеріал уроку? 

Якими почуттями ви пройнялися, працюючи з таким матеріалом?

 Чи комфортно ви почувалися на уроці? 

 Оцінювання учнів. Учні аналізують свої банківські рахунки.

 V . Домашнє завдання.

 Високий рівень: Скласти твір-мініатюру "Якби я став бізнесменом" з використанням вставних слів. 

Достатній рівень Скласти речення про Україну, рідне слово зі словами видно та на диво, щоб в одному випадку вони були вставними, а в іншому членами речення.

Середній рівень Виписати 10 речень про символи України, ускладнених вставними конструкціями. 





 Тема. Узагальнення вивченого про дієприслівник як особливу форму дієслова. 

Мета: повторити, узагальнити і систематизувати знання учнів про дієприслівник, його ознаки, формувати у школярів уміння й навички визначати дієприслівник і дієприслівниковий зворот у реченні, правильно писати дієприслівники з часткою НЕ, вдосконалювати орфографічні й пунктуаційні навички; розвивати уяву, логічне, образне та критичне мислення; формувати активну пізнавальну мотивацію учнів, упевненість у власній спроможності самостійно здобувати знання; виховувати повагу до народних звичаїв, любов до рідного краю та мови. 

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого

 Форма проведення: урок – ярмарок 

Обладнання: мультимедійний проектор, дидактичний ілюстративний матеріал, тестові завдання, картка самооцінки, тлумачний словник. 

Хід уроку

 І. Організаційний момент 

1. Автотренінг - Сподіваюсь, що ви почуваєте себе комфортно. Не хвилюйтесь. Краще привітайте в добрий час гостей посмішкою й миром. А тепер за парти всі сідайте рівно, і до роботи візьмімось сумлінно! 

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку 

1.Інтерактивна вправа «Очікування» 

Учитель. Чого кожен з вас очікує від уроку?

 « Я очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе; … « Цей урок навчить мене робити висновки, складати розповіді, висловлювати своє ставлення до почутого. 

 Учитель. Девізом нашого уроку будуть слова: « Не намагайся бути першим,а намагайся бути кращим!» 

 Звучить музика. Входять скоморохи.

 - Увага! Увага! Спішіть-поспішайте! Веселий ярмарок закликає! Усі на ярмарок!

 - Тут справжні дива! Чарівні вироби з глини, із шкіри, тканини, паперу, вишиванки, шиття і плетиво, та ще всього стільки цікавого, що ні в казці сказати ні пером описати, бо це ж — ярмарок! 

- А ще на ньому веселі пісні і гумор, танці, забави та анекдоти, бо це ж — ярмарок! 

- Сюди прийдуть не тільки на людей подивитись, а й себе показати, повеселитись, дещо, може, й купити, а все продати! Щось цікаве побачити, з людьми поспілкуватись, смачненького чогось перехопити — на те він ярмарок!

 Учитель . Отож, ви вже зрозуміли, що ми йдемо на ярмарок! 

Учитель. З давніх - давен у нашого народу повелося так, що, завершуючи будь-яку важливу справу, люди влаштовують свято або організовують ярмарок. Я пропоную вам провести не просто урок української мови, а урок - український ярмарок, тому що ми теж закінчили важливу справу - вивчили тему „Дієприслівник". 

Що ж означає слово „ярмарок"?(Робота з тлумачним словником) 

Слово прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це - торг, що відбувався регулярно на певному місці й у певний час. Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати. На ярмарку цінувалося все найкраще, тому мені хотілося б, щоб ви показали себе як здібні, розумні учні. На ярмарку нашому веселому все можна купити тільки за знання. 

ІІІ. Актуалізація опорних знань , умінь і навичок учнів 

 УЧИТЕЛЬ: Ось і підійшли ми до ярмаркових воріт. Але, щоб потрапити на свято, нам треба виконати завдання ,тобто отримати перепустку. А своєрідною перепусткою безпосередньо на ярмарок буде таке завдання. 

Лінгвістичний бій 

-Зараз ви будете cтавити один одному запитання з вивченої теми і швиденько на них відповідати.

 -Що називається дієприслівником?

 -Які ознаки дієслова має дієприслівник ?

 -Які ознаки прислівника має дієприслівник ?

 -Що називається дієприслівниковим зворотом?

 -Які розділові знаки вживаються при дієприслівниковому звороті та одиничному дієприслівникові ? 

 -Яку літеру И чи І пишемо у суфіксах дієприслівників? 

 -Як утворюються дієприслівники недоконаного виду теперішнього часу? 

 -Як утворюються дієприслівники доконаного минулого часу?

 -Що характерне для написання НЕ із дієприслівниками? 

 -Яку синтаксичну роль виконує дієприслівник у реченні?

 Гра «Пошук» Записати речення (на дошці), прибравши риску, пояснити правопис НЕ з дієприслівниками. 

 • 1) Не\нагнувшись, гриба не знайдеш. • 2) Не\хтуючи честю, не вбережеш совісті. • 3) Не\працюючи, не будеш ситим. • 4) Не\славлячи інших, соромиш себе. • 5) Добре тому багатому: його люди знають, а зо мною зустрічаються – мов (не)добачаюючи. • 6) Не\розтрощивши горіх, не смакуватимеш зернятком 

 - Як пишемо частку не з дієприслівниками?

 - Коли частка не пишеться разом?

ІV. Систематизація та узагальнення знань 

УЧИТЕЛЬ Ви добре справилися із завданнями, тож ворота ярмарку для вас відкриті. Ось видніється перша крамничка. Ну ж бо, підійдемо ближче! Протягом уроку ми відвідаємо декілька крамничок, де ви виконаєте певні завдання. На партах лежать картки самооцінки. Виконуючи завдання, ви свої знання оціните об’єктивно. 

 Картка самооцінки роботи учня на уроці 

 Прізвище, ім’я ___________________________________ 

Оціни свою роботу на уроці, виставивши бали за кожним з критеріїв.

 Тип завдання 

Загальний бал

 Бал учня

 І. Крамничка « Рушники» 

 ІІ. Крамничка «Українська народна їжа». Малюнковий самодиктант 

ІІІ. Крамничка « Умільці» 

ІV. Крамничка « Музична» 

V. Крамничка « Обереги». Піймай помилку. 

VІ Крамничка « Контрольна вага» 

 VІІ Крамничка « Заохочення» 

 Загальна кількість 

 І. Крамничка «Рушники» (1б.) 

 Прочитати текст. Сказати, як використовують рушник у побуті? Списати текст, розкривши дужки, вставивши пропущені розділові знаки. Знайти дієприслівники, вказати вид.

 Україн(ськ,-ск-)ий рушник... На ньому вишита доля нашого народ(-а-,-у-). Шматок полотна оберігав людину нагадуючи про домівку. Рушник пройшовши крізь віки с(-и-,-е-)мволізує чистоту та красу. - Якого виду можуть бути дієприслівники? - Як розрізняти вид дієприслівника?

 УЧИТЕЛЬ: Час рушати далі, до іншої крамнички . А які українські страви ви знаєте? 

 ІІ. Крамничка «Українська народна їжа» ( 1 б.) 

 Малюнковий самодиктант. Учні складають речення за малюнками з дієприслівниковими зворотами та записують у зошити, а потім зачитують і коментують.

 Слайд №1 (Зразок) Я люблю їсти борщ, додаючи сметану. Куштуючи сало, я відчуваю себе справжнім українцем. Я завжди допомагаю матусі ліпити вареники, розкатуючи тісто. Правильно підібравши продукти, можна зробити справжні українські галушки. Зібравши щедрий урожай пшениці, випекли коровай. 

 - Що називається дієприслівниковим зворотом?

 -Яке місце в реченні може займати дієприслівниковий зворот та одиничний дієприслівник?

 -Коли дієприслівниковий зворот не відокремлюється комами?

 -Яку синтаксичну роль виконує дієприслівниковий зворот у реченні? 

 ІІІ. Крамничка умільців.( 2 б.) Користуючись опорою, скласти твір-мініатюру «Я-Зима», «Я-Сніжинка», «Я—січень».( три учні складають твори). 

ІV. Крамничка «Музична» ( 1 б.) « Музичний диктант » 

 УЧИТЕЛЬ. Як ярмарок веселий триває, так пісня народна «Ой раз молода на базар ходила» усюди лунає. Випишіть з неї всі дієслова. Від дієслів утворити дієприслівники, вказавши вид та виділивши суфікси.

 -Як утворюються дієприслівники недоконаного виду?

 -Як утворюються дієприслівники доконаного виду?

 V. Крамничка «Обереги». ( 1б.) «Піймай помилку» 

Слайд № 2 -Щоб обереги допомогли нам, потрібно знайти і виправити помилки. 1.Вишивши сорочку, майстриня вкладає всю душу в роботу. 2. Лялька-мотанка не просто іграшка, вона оберігала, захищаючі від бід. 3. Віночки дівчата плели, усміхаючись. . 

Учні зачитують твори, які вони склали за опорами і пояснюють.

 - У нас залишилася ще одна лавка, яку ми не відвідали. На наступному уроці ми будемо писати контрольну роботу з теми „Дієприслівник ". 

Тому підійдемо до VІ. Крамничка « Контрольна вага» ( 6 б.)

Тестові завдання. Взаємоперевірка. У цій крамничці ми придбаємо 12 тестових питань, за допомогою яких дізнаємось, з якими знаннями ви підійшли до контрольної роботи. Слайд № 3-6 

1.Дієприслівник – це особлива форма дієслова, яка вказує: а) на ознаку предмета за дією; б) на дію предмета; в) поєднавши ознаки дієслова і прислівника, вказує на додаткову дію; г) вказує на предмет; 

 2.Від прислівника дієприслівник узяв: а) незмінюваність, синтаксична роль - обставина; б) вид,питання – що робити? в) залежні слова; г) час теперішній, минулий, майбутній; 

 3.Дієприслівники бувають: а) недоконаного виду; б) доконаного і недоконаног виду; в) не мають категорії виду; г) доконаного виду;

 4.Від дієслова дієприслівник узяв: а) вид, час; б) вид, час, перехідність – неперехідність; в) вид, час, перехідність – неперехідність, залежні слова; г) вид; 5.У якому рядку всі слова дієприслівники: а) забувши, записаний, набуваючи, зліплений; б) бажаючи, спаливши, засинаючи, граючись; в) йдучи, стрибає, падаючи, спитавши; г) соромлячись, похнюплений, стомившись, знайомлячись; 6.У якому рядку всі дієприслівники доконаного виду: а) уміючи, питаючи, зустрівши , переказуючи; б) пишучи, бажаючи, почувши,пізнавши; в) кажучи, пливучи, несучи, почепивши; г) побачивши, сфотографувавши, змивши, зробивши; 

 7.У якому рядку всі дієприслівники недоконаного виду: а) зеленіючи, зоставшись, повзучи, в’янучи; б) беручи, ходячи, приймаючи, танцюючи; в) накривши, взявши, розтерши, плачучи; г) будуючи, відкинувши,зробивши,володіючи; 

 8.У якому рядку всі дієприслівники з НЕ пишуться окремо: а) не/обстеживши, не/завівши, не/сказавши, не/розкривши; б) не/оглядаючись, не/добігши, не/добачаючи, не/забувши; в) не/спитавши, не/розуміючи, не/виконавши, не/навидячи; г) не/зрадівши, не/вгаваючи, не/сіючи, не/дочуваючи; 

 9.У якому рядку всі дієприслівники з НЕ пишуться разом: а) не/волячи, не/покоячись, не/хтуючи, не/дочуваючи; б) не/пізнавши, не/знайшовши, не/створивши, не/перетинаючи; в) не/відходячи, не/розуміючи, не/виконавши, не/передплативши; г) не/прибігши, не/вітаючи, не/вмикаючи, не/почепивши; 

 10.У суфіксах дієприслівників пишеться літера: а) і; б) то і, то и; в) и; г) е; 11.Визначити речення, у якому не треба ставити кому: а) Христя розпрощавшись пішла додому. б) Пахне м’ята, хліба радіючи цвітуть. в) Сон улетівши до хати бере Харитю під своє крило. г) На всі запитання хлопець відповів не моргнувши оком. 

 12.Дієприслівник у реченні виступає: а) підметом; б) додатком; в) обставиною; г) означенням.

 V. Підведення підсумків уроку. Оцінювання учнів. 

Рефлексія УЧИТЕЛЬ. Діти, чи сподобався вам урок? 

 Вправа «Чарівний кошик» Молодці, добре справилися із завданням. Уявімо, що додому з ярмарку ви повертаєтесь з великим кошиком, де вміщені всі знання, уміння, навички, ідеї, що ви отримали на уроці і зараз кожен може взяти собі будь-що, ідучи з цього уроку додому. Тож ви по черзі маєте продовжити такий вираз: -Я йду із цього уроку, взявши із собою… 

УЧИТЕЛЬ: Діти, оцініть свою роботу на уроці. Чи задоволені ви своїми відповідями? 

 УЧИТЕЛЬ: Усе, що ви придбали на ярмарку, - ваші знання - такий товар, який завжди знадобиться в житті. І як наш мудрий народ говорить : „ Учити - за плечима не носити ". Ось і закінчилася наша подорож українським ярмарком. Бажаю всім, щоб завжди був достаток, щоб було що продавати і було за що купувати. 

 VІ. Завдання додому. Повторити § 26-29; підготуватись до контрольної роботи. Слайд № 7

 Високий рівень – скласти лінгвістичну казку на тему : «Дієприслівник як особлива форма дієслова». 

Достатній -- скласти 10 речень із дієприслівниками. 

Середній – виписати 10 речень з дієприслівниками

.

Немає коментарів:

Дописати коментар